Csíra – Az örök vitaminforrás

csiraAz ősz beköszöntével a vitamin és ásványi anyag pótlást elősegíthetjük a csírák fogyasztásával. Az év bármely szakában csíráztathatunk, csak a megfelelő technika kell hozzá.

A csírák könnyen, akár 4-5 nap alatt elkészíthetők, nem kell hozzá se föld, se napfény. Elegendő csak beszereznünk hozzá egy csíráztató edényt, ha az nincs, megfelel egy befőttesüveg is.

A csírazöldség fehérjében, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag étel. Lehetőség szerint a magokat bioboltokban szerezzük be, de mindenképpen TILOS VEGYSZEREKKEL KEZELT ÉS VETŐMAGOKAT HASZNÁLNI!

Hogyan csíráztassunk?

A jó csíráztatás alapjai:

  • válasszunk jó minőségű magokat
  • öntözzük a magokat gyakran
  • használjunk megfelelő mennyiségű vizet, ezzel elkerülhetjük a túlöntözést és a kiszáradást
  • tartsuk az edényt szellős helyen
  • figyeljünk oda a megfelelő hőmérsékletre
  • tartsuk távol a magokat a közvetlen napfénytől

A legfontosabb, hogy csak az arra kijelölt és forgalomba hozott magvakat szabad csíráztatni! TILOS VEGYSZEREKKEL KEZELT ÉS VETŐMAGOKAT HASZNÁLNI!

csira2Csíráztatás előtt célszerű, ha eltávolítjuk a sérült szemeket, mert ezek nem csíráznak ki. Jó alaposan öblítsük át a maradék magokat jó hideg vízben. Pár órára, vagy akár egész éjszakára áztassuk be a magokat, hogy alaposan megduzzadjanak. Ezután még egyszer mossuk át őket és tegyük be őket a csíráztató edényünkbe (csivitál) vagy a befőttes üvegbe. Utóbbit fektessük az oldalára és úgy terítsük szét bennük a magokat. Az üvegben történő csíráztatásnál hagyjuk végig fektetve az üveget. Tehetünk az üveg szájára egy gézdarabot, hogy ne menjen bele semmilyen kosz.

Tegyük az edényt szellős helyre. Annál gyorsabban csirázik a mag, minél magasabb a hőmérséklet. Naponta minimum kétszer, reggel és este öblítsük át a magokat. Amely csirák megpenészednek, azokat mindenképpen dobjuk ki.

Csírák tárolása:

Ha maradt fel nem használt csíra, többféle képpen eljárhatunk a tárolásukat illetően:

  • tegyük be őket letakarva a hűtőszekrénybe
  • sütőben vagy aszalógépben, nagyon alacsony hőfokon szárítsuk ki őket, majd tegyük zsákocskába vagy befőttesüvegbe
  • őröljük meg a kiszárított csírákat, melyeket használhatjuk liszt alakjában.

Miket csíráztathatunk:

A csíráztatni kívánt magokat mindig tartsuk hűvös és száraz helyen vászonzacskóban vagy üvegben. Ha tehetjük, mindig használjunk friss magokat.

Csíráztatható magok fajtái:

  • zöldségfélék, fűszernövények
  • olajos magvak
  • hüvelyesek
  • gabonafélék

Mindig győződjünk meg róla, hogy a csíráztatni kívánt magunk nem e mérgező!

csira4

A csírák vitamin és ásványi anyag tartalma:

Árpa – B1, B2, C, E-vitamin, nikotinsavamid, cink, foszfor, magnézium, vas.

Bab – B1, B2, C-vitamin, cink, foszfor, kalcium, kálium, magnézium, mangán, réz, vas.

Búza – B2, B5, E-vitamin, nikotinsavamid, cink, foszfor, magnézium, vas.

Csicseriborsó – A, B1, B2, C, E-vitamin, nikotinsavamid, cink, foszfor, kalcium, mangán, vas.

Görögszéna – A, C-vitamin, vas.

Hajdina – B, C-vitamin, foszfor, kalcium, kálium, lizin, magnézium, réz, vas.

Köles – A, B1, B2, C, E-vitamin, fluor, foszfor, kalcium, kálium, magnézium, réz, vas.

Kukorica – A, B1, B2, E-vitamin, nikotinsavamid, cink, foszfor, kalcium, magnézium, mangán, vas.

Lencse – A, B1, B2, C-vitamin, nikotinsavamid, cink, foszfor, kalcium, magnézium, mangán, nátrium, réz, vas.

Lenmag – E, F, K-vitamin, foszfor, kalcium, magnézium, réz, vas.

Lucerna – A, B, B12, C, D, E, G, K-vitamin, foszfor, vas.

Napraforgómag – A, B1, B2, C, E, F-vitamin, nikotinsavamid, cink, foszfor, jód, kalcium, kálium, klór, kobalt, magnézium, mangán, réz, vas.

Rizs ­– B1, B2, C-vitamin, A-provitamin, foszfor, kalcium, kálium, magnézium, vas.

Rozs – B1, B2, E-vitamin, nikotinsavamid, fluor, foszfor, magnézium, vas.

Szezámmag – A, B1, B2, C, E-vitamin, nikotinsavamid, foszfor, kalcium, magnézium.

Szójabab – A, B1, B2, C, E, K, U-vitamin, nikotinsavamid, cink, foszfor, kalcium, kálium, magnézium, mangán, réz, vas.

Zab – A, B1, B2, C, E-vitamin, nikotinsavamid, cink, fluor, foszfor, kalcium, magnézium, réz, vas.

Zöldborsó – B1, B2, C-vitamin, cink, foszfor, kalcium, magnézium, mangán, réz.

 

kitte

 

Forrás: Ránky Edit – Csírazöldség a natúrkonyhában


További érdekes cikkek...